Aller au contenu

Publications scientifiques

Thélème est engagé sur un axe de recherche scientifique. Voici, quelques publications issues de thèses et post-docs financés par le projet.

A Rule Language and Feature Model for Educational Timetabling (2024)

Corentin BEHUET, Vincent BARICHARD, David GENEST, Marc LEGEAY et David LESAINT

Educational timetabling subsumes core problems (student sectioning, course scheduling, etc.) which are challenging from a modeling and computational perspective. In this paper, we expand on the University Timetabling Problem framework (UTP) designed to address a wide range of university timetabling problems. The framework combines a rich data schema with a rule language and comes with a tool chain to compile instances into constraint satisfaction problems. We present the UTP modeling language and a feature model to capture the problem classes that are expressible. The feature model provides a simple problem classifier
which we use in our literature review. We also present a timetabling instance generator and report on experiments carried out with Constraint Programming, Answer-Set Programming and Mixed Integer Linear Programming solvers.

Behuet Corentin, Barichard Vincent, Genest David, Legeay Marc (2024) “A Rule Language and Feature Model for Educational Timetabling“, p. 66-98.

Les parcours étudiants au prisme des allocations de ressources : quelles évolutions depuis 15 ans ? (2024)

Jaoven LAUNAY et Richard GAILLARD

Les récents travaux en sciences sociales ainsi que les actualités médiatiques et politiques insistent sur l’augmentation des inégalités sociales dans l’enseignement supérieur depuis plusieurs années. Tout d’abord, nous constatons un renforcement de la sélection sociale et scolaire dans l’enseignement supérieur (Frouillou et al., 2019 ; Hugrée & Poullaouec, 2022 ; Merlin & Théophile, 2023). Ainsi, soixante ans après Les Héritiers (Bourdieu & Passeron, 1964), et malgré une forme de démocratisation de l’enseignement supérieur, force est de constater que les inégalités d’accès dans le supérieur demeurent. Ensuite, il est remarqué que les inégalités s’accroissent en termes de conditions sociales. Alors que certains étudiants semblent évoluer sereinement dans leurs études, d’autres sont confrontés à des situations de plus en plus précaires. Jusqu’à maintenant si les étudiants étaient considérés comme « rarement pauvres », et seulement traversés par des « tensions budgétaires » (Gruel, 2009), il s’avère que les tendances ont quelque peu évolué cette dernière décennie laissant apparaître une population bien plus vulnérable. L’insécurité socioéconomique des étudiants devient progressivement la norme (Cordazzo & Sembel, 2020).

Launay Jaoven, Gaillard Richard (2024) « Les parcours étudiants au prisme des allocations de ressources : quelles évolutions depuis 15 ans ? », Céreq Echanges, 23, p. 165-176.

EscapeCell: Serious Game Integration to a University Biology Course on an E-Learning Platform (2023)

Ying-Dong LIU, Bertrand MARNE, Iza MARFISI-SCHOTTMAN et Tiphaine GALPIN

This paper presents EscapeCell, a Serious Game to help undergraduate students understand plant cellular biology. Each chapter is matched with one mini-game., a gamification module integrated into the elearning platform and several reminders of the game in the course material. We conducted a study on 117 students to compare their exam results with a control group from last year. We also correlated the collected feedback from the students and usage tracks. This helped us measure the usefulness of specific game elements, such as a non-player character that provides help and bonus information modules hidden throughout the mini-games. The preliminary results indicate that the integration of EscapeCell improves students’ learning outcomes in the final exam and that Blob, the virtual tutor, facilitates the usage of mini-games. Although the bonus information modules do not directly correlate with the final exam result, but they show a positive correlation with the scores of the intermediate tests-the multiple-choice questions (MCQs) taken by the students just after playing the mini-games.

Liu YD., Marne B., Marfisi-Schottman I., Galpin T., Caruso A. (2023). EscapeCell: Serious Game Integration to a University Biology Course on an E-Learning Platform. In Proceedings of the Games and Learning Alliance Conference (GALA). Lecture Notes in Computer Science, vol 14475. Springer, Cham. Bublin, Ireland, 29 November to 1st December 2023, p. 13–22

Comprendre les évolutions de la vulnérabilité étudiante depuis 15 ans à partir d’une analyse des protections dont disposent les étudiant-es inscrit-es en premier cycle à l’Université d’Angers (à paraître)

Jaoven LAUNAY

Launay Jaoven, « Comprendre les évolutions de la vulnérabilité étudiante depuis 15 ans à partir d’une analyse des protections dont disposent les étudiant-es inscrit-es en premier cycle à l’Université d’Angers », Populations Vulnérables, 10, à paraitre